Allmänna villkor
Artikel 1 – Definitioner
I dessa villkor ska följande förstås:
Ångerrätt: Den period inom vilken konsumenten kan använda sin rätt att ångra köpet; Konsument: Den fysiska personen som inte handlar i yrkesmässig eller kommersiell verksamhet och ingår ett avtal på distans med företaget; Dag: Kalenderdag; Långsiktigt avtal: Ett avtal på distans avseende en serie produkter och/eller tjänster, där leverans- och/eller mottagningsförpliktelser är fördelade över tid; Varaktig lagringsmedium: Alla medel som gör det möjligt för konsumenten eller företaget att lagra information som är riktad till denne, på ett sätt som gör att informationen kan konsulteras i framtiden och reproduceras utan förändringar; Ångerrätt: Möjligheten för konsumenten att ångra avtalet på distans inom ångerperioden; Företag: Den fysiska eller juridiska personen som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter; Avtal på distans: Ett avtal som ingås genom enbart användning av en eller flera distanskommunikationstekniker inom ramen för ett system organiserat av företaget för distansförsäljning av produkter och/eller tjänster, fram till och med ingåendet av avtalet; Distanskommunikationsteknik: Medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företaget fysiskt träffas samtidigt i samma rum; Allmänna villkor: Föreliggande allmänna villkor från företaget.
Artikel 2 – Företagets identitet:
Företag: TWB Commerce
Webbplats namn: ZoëBeauty
Adress: Jacobijnerstraat 2 b, 9712HZ Groningen
Kontakt: info@velour-mode.nl
Org.nr: 87254964 Momsnummer:
NL004382561B37
Telefonnummer: +31 6 10497351
Artikel 3 – Tillämplighet
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från företaget och för varje distansavtal och beställning mellan företaget och konsumenten. Innan ett distansavtal ingås ska texten av dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte rimligen är möjligt, ska det innan distansavtalet ingås anges att de allmänna villkoren kan ses hos företaget och att de kommer att skickas till konsumenten kostnadsfritt på begäran. Om distansavtalet ingås elektroniskt, kan texten av dessa allmänna villkor, i avvikelse från föregående stycke, göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg på ett sätt som gör det enkelt för konsumenten att lagra den på ett varaktigt lagringsmedium. Om detta inte är möjligt, ska det innan distansavtalet ingås anges var de allmänna villkoren kan ses elektroniskt och att de på begäran kommer att skickas till konsumenten kostnadsfritt. Om det förutom dessa allmänna villkor också gäller särskilda produkt- eller tjänstevillkor, gäller andra och tredje stycket i motsvarande ordning och om det finns motstridiga villkor kan konsumenten alltid åberopa den bestämmelse som är mest förmånlig för honom. Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor är helt eller delvis ogiltiga eller ogiltigförklaras, ska avtalet och dessa villkor förbli i kraft och den aktuella bestämmelsen ska ersättas i samförstånd så snabbt som möjligt av en bestämmelse som närmast återspeglar syftet med den ursprungliga bestämmelsen. Situationen som inte regleras av dessa allmänna villkor ska bedömas "enligt andan" i dessa allmänna villkor. Oklarheter om tolkning eller innehåll av en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas "enligt andan" i dessa allmänna villkor.
Artikel 4 – Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor, ska detta tydligt anges i erbjudandet. Erbjudandet är bindande. Företagaren har rätt att ändra och justera erbjudandet. Erbjudandet innehåller en fullständig och noggrant beskriven beskrivning av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att göra det möjligt för konsumenten att göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om företagaren använder bilder, är dessa en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna. Uppenbara misstag eller fel i erbjudandet binder inte företagaren. Alla bilder, specifikationer och uppgifter i erbjudandet är vägledande och kan inte ligga till grund för skadestånd eller upplösning av avtalet. Bilder av produkter är en sanningsenlig representation av de erbjudna produkterna. Företagaren kan inte garantera att de visade färgerna exakt matchar de verkliga färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller sådan information att konsumenten tydligt förstår vilka rättigheter och skyldigheter som följer med acceptansen av erbjudandet. Detta gäller särskilt: priset, med undantag för tullkostnader och importmoms. Dessa extra kostnader ska bäras av och vara på konsumentens risk. Post- och/eller kurirtjänst kommer att använda den särskilda regleringen för post- och kurirtjänster avseende import. Denna reglering gäller när varorna importeras till destinationens EU-land, vilket även är fallet här. Post- eller kurirtjänsten kommer att samla in moms (eventuellt tillsammans med tullavgifter) från mottagaren av varorna; eventuella fraktkostnader; hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för det; om ångerrätten gäller eller inte; betalningsmetod, leverans och genomförande av avtalet; den tid inom vilken erbjudandet måste accepteras eller den tid inom vilken företagaren garanterar priset; den kommunikationsavgift som kan tas ut om kommunikationsmetoden skiljer sig från grundavgiften för den använda kommunikationsmetoden; om avtalet kommer att arkiveras efter att det ingåtts och i så fall hur konsumenten kan få tillgång till det; hur konsumenten kan kontrollera och eventuellt korrigera de uppgifter han eller hon har gett inom ramen för avtalet innan det ingås; andra språk som avtalet kan ingås på, förutom svenska; de etiska regler som företagaren har underkastat sig och hur konsumenten kan konsultera dessa regler elektroniskt; samt den minimiavtalstiden vid avtal om långvariga transaktioner. Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, typer av material.
Artikel 5 – Avtalet Avtalet träder i kraft, med förbehåll för vad som anges i punkt 4, när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges där. Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar näringsidkaren omedelbart, elektroniskt, mottagandet av accepterandet. Så länge mottagandet av denna acceptans inte har bekräftats av näringsidkaren, kan konsumenten häva avtalet. Om avtalet ingås elektroniskt, ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska näringsidkaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder. Näringsidkaren kan – inom lagens ramar – ta reda på om konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, samt om alla fakta och faktorer som är viktiga för att ingå avtalet på ett ansvarsfullt sätt. Om näringsidkaren på grund av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att motiverat vägra en beställning eller ansökan eller koppla särskilda villkor till genomförandet. Näringsidkaren ska vid produkten eller tjänsten till konsumenten bifoga följande information, skriftligen eller på ett sätt som gör det möjligt för konsumenten att lagra denna information på ett varaktigt medium som är lätt åtkomligt:
• Besöksadressen till näringsidkarens anläggning där konsumenten kan vända sig med klagomål;
• Villkoren och hur konsumenten kan utöva sin ångerrätt, eller ett klart meddelande om att ångerrätten inte gäller;
• Information om garantier och eventuell efterköpservice;
• De uppgifter som anges i artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, om inte näringsidkaren redan har gett konsumenten denna information innan avtalet ingicks;
• Krav på uppsägning av avtalet om avtalet löper i mer än ett år eller på obestämd tid.
Vid ett långvarigt avtal gäller bestämmelsen i föregående punkt endast för den första leveransen. Varje avtal ingås under suspensiva villkor om tillräcklig tillgång till de aktuella produkterna.
Artikel 6 – Ångerrätt Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att utan att ange något skäl ångra avtalet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa dagen efter att konsumenten eller en för konsumenten utsedd representant har mottagit produkten. Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Konsumenten får bara öppna eller använda produkten i den mån det är nödvändigt för att kunna bedöma om han vill behålla produkten. Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska han returnera produkten, tillsammans med alla tillbehör och – om möjligt – i originalförpackning och i oskadat skick enligt de rimliga och tydliga instruktioner som näringsidkaren har gett. När konsumenten vill utöva sin ångerrätt är han skyldig att meddela näringsidkaren detta inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Meddelandet ska göras skriftligen eller via e-post. När konsumenten har meddelat att han vill använda sin ångerrätt ska han returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten ska bevisa att de levererade varorna har returnerats i tid, exempelvis genom ett bevis på försändelsen. Om konsumenten inte har meddelat att han vill använda sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten inom de tidsfrister som anges i punkt 2 och 3, är köpet bindande.
Artikel 7 – Kostnader vid ångerrätt Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska returfrakten bekostas av konsumenten. Om konsumenten har betalat ett belopp ska näringsidkaren återbetala detta belopp så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter ångerutövandet, under förutsättning att produkten redan har mottagits av webbutiken eller ett tydligt bevis på fullständig retur kan uppvisas.
Artikel 8 – Uteslutning av ångerrätt Näringsidkaren kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkt 2 och 3. Uteslutningen gäller endast om näringsidkaren tydligt har angett detta i erbjudandet, eller åtminstone före avtalets ingående. Uteslutning av ångerrätt kan endast ske för produkter:
• som har tillverkats enligt konsumentens specifikationer;
• som är av personlig natur;
• som inte kan returneras på grund av deras art;
• som snabbt kan förfalla eller åldras;
• vars pris är bundet till svängningar på den finansiella marknaden som näringsidkaren inte kan påverka;
• för enskilda tidningar och tidskrifter;
• för ljud- och videoinspelningar samt programvara där konsumenten har brutit förseglingen;
• för hygienprodukter där konsumenten har brutit förseglingen.
Uteslutning av ångerrätt är också möjlig för tjänster:
• som gäller logi, transport, restaurangtjänster eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
• där leveransen påbörjas med uttryckligt samtycke från konsumenten innan ångerfristen har löpt ut;
• som gäller vadslagning eller lotterier.
Artikel 9 – Priset Under den angivna giltighetstiden för erbjudandet får priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte höjas, med undantag för prisändringar på grund av förändringar i momssatser. I avvikelse från föregående punkt kan näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är bundna till svängningar på den finansiella marknaden och som näringsidkaren inte kan påverka, till rörliga priser. Denna bindning till svängningar och att eventuellt angivna priser är riktpriser, ska anges vid erbjudandet.
Prisökningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de beror på lagändringar eller bestämmelser. Prisökningar efter 3 månader från avtalets ingående är endast tillåtna om näringsidkaren har avtalat detta och:
• de beror på lagändringar eller bestämmelser; eller
• konsumenten har rätt att säga upp avtalet från och med dagen då prisökningen träder i kraft.
Leveransplatsen är enligt artikel 5 första stycket i mervärdesskattelagen 1968 det land där transporten börjar. I det här fallet sker leveransen utanför EU. Följaktligen kommer post- eller kurirservice att ta ut importmoms eller tullkostnader från mottagaren. Därför kommer näringsidkaren inte att ta ut moms. Alla priser anges med förbehåll för tryck- och skrivfel. Näringsidkaren ansvarar inte för konsekvenser av tryck- och skrivfel. Vid tryck- och skrivfel är näringsidkaren inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.
Artikel 10 – Överensstämmelse och garanti Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga krav på kvalitet och/eller användbarhet samt de lagbestämmelser och myndighetsföreskrifter som gäller vid avtalets ingående. Om så överenskommits garanterar näringsidkaren också att produkten är lämplig för annat än normalt bruk. En garanti från näringsidkaren, tillverkaren eller importören påverkar inte konsumentens lagstadgade rättigheter och krav som kan göras mot näringsidkaren enligt avtalet. Eventuella brister eller felaktigt levererade produkter ska meddelas skriftligen till näringsidkaren inom 14 dagar efter leverans. Produkterna ska returneras i originalförpackning och i nytt skick. Näringsidkarens garantitid motsvarar tillverkarens garantitid. Näringsidkaren är dock aldrig ansvarig för den slutliga lämpligheten för produkterna för varje enskild tillämpning av konsumenten, eller för eventuella råd om användning eller tillämpning av produkterna. Garantin gäller inte om:
• Konsumenten själv har reparerat och/eller ändrat de levererade produkterna eller låtit tredje part reparera och/eller ändra dem;
• De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt behandlats vårdslöst eller i strid med näringsidkarens anvisningar och/eller förpackningens anvisningar;
• Felaktigheten helt eller delvis beror på bestämmelser från myndigheter om typen eller kvaliteten på de använda materialen.
Artikel 11 – Leverans och utförande Näringsidkaren ska vidta största möjliga omsorg vid mottagning och utförande av beställningar av produkter. Leveransadress är den adress som konsumenten har angett. I enlighet med vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor ska näringsidkaren genomföra accepterade beställningar utan onödigt dröjsmål, men senast inom 30 dagar, om inte konsumenten har godkänt en längre leveranstid. Om leveransen dröjer eller om en beställning inte kan eller endast delvis kan genomföras, ska konsumenten meddelas senast 30 dagar efter att beställningen lades. Konsumenten har i så fall rätt att utan kostnad häva avtalet och har rätt till eventuellt skadestånd. Vid hävning enligt föregående stycke ska näringsidkaren återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter hävning. Om leverans av en beställd produkt inte är möjlig, ska näringsidkaren sträva efter att tillhandahålla en ersättningsprodukt. Vid leverans ska detta meddelas tydligt och förståeligt. Vid ersättningsprodukter kan ångerrätten inte uteslutas. Returkostnader för produkter som ska returneras är näringsidkarens ansvar. Risken för skada och/eller förlust av produkter ligger hos näringsidkaren fram till leverans till konsumenten eller en för konsumenten utsedd och näringsidkaren känd representant, om inte annat överenskommits.
Artikel 12 – Långsiktiga avtal: varaktighet, uppsägning och förlängning Uppsägning Konsumenten kan säga upp ett avtal som ingåtts på obestämd tid och som avser regelbundet leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster när som helst, med beaktande av de uppsägningregler som avtalats och med en uppsägningstid om högst en månad. Konsumenten kan säga upp ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster, när som helst vid avtalstidens slut, med beaktande av de uppsägningregler som avtalats och med en uppsägningstid om högst en månad. Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i de föregående leden: när som helst utan att vara begränsad till uppsägning vid en viss tidpunkt eller inom en viss period; åtminstone på samma sätt som de ingicks; alltid med samma uppsägningstid som näringsidkaren har avtalat för sig själv.
Förlängning Ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som gäller regelbunden leverans av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster får inte förlängas eller förnyas tyst för en viss tid. I avvikelse från föregående stycke får ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som gäller regelbunden leverans av dagstidningar, nyhetstidningar och tidskrifter förlängas tyst i högst tre månader, om konsumenten kan säga upp avtalet i slutet av förlängningen med en uppsägningstid om högst en månad. Ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som gäller regelbunden leverans av produkter eller tjänster får endast förlängas tyst för obestämd tid om konsumenten när som helst får säga upp avtalet med en uppsägningstid om högst en månad och en uppsägningstid om högst tre månader i de fall avtalet gäller regelbunden, men inte mer än en gång i månaden, leverans av dagstidningar, nyhetstidningar och tidskrifter. Ett avtal med begränsad varaktighet för regelbundet prov- eller introduktionsleverans av dagstidningar, nyhetstidningar och tidskrifter (prov- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte tyst utan slutar automatiskt efter prov- eller introduktionsperiodens slut.
Varaktighet Om ett avtal löper längre än ett år får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år med en uppsägningstid om högst en månad, om inte rimlighet och rättvisa talar emot uppsägning före avtalstidens slut.
Artikel 13 – Betalning Om inte annat har avtalats, ska de belopp som konsumenten är skyldig betala inom 7 arbetsdagar från och med dagen för ångerfristen enligt artikel 6 punkt 1. Vid avtal om tjänsteleverans börjar denna period när konsumenten har fått bekräftelse på avtalet. Konsumenten är skyldig att omedelbart meddela näringsidkaren om eventuella felaktigheter i de betaluppgifter som tillhandahållits eller angetts. Vid betalningsförsummelse från konsumenten har näringsidkaren, med förbehåll för lagstadgade begränsningar, rätt att ta ut de skäliga kostnader som meddelats konsumenten i förväg.
Artikel 14 – Klagomålshantering Klagomål om genomförandet av avtalet ska lämnas in till näringsidkaren inom 7 dagar efter det att konsumenten upptäckt felet, tydligt och komplett beskrivet. Klagomål som lämnats in till näringsidkaren besvaras inom 14 dagar från mottagandet. Om en klagomål kräver längre handläggningstid, ska näringsidkaren svara inom 14 dagar med en mottagningsbekräftelse och en indikation på när ett mer utförligt svar kan förväntas. Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidigt samförstånd, uppstår en tvist som kan lösas genom tvistlösning. En klagomål avbryter inte näringsidkarens skyldigheter, såvida inte näringsidkaren anger något annat skriftligen. Om klagomålet bedöms vara berättigat av näringsidkaren, kommer näringsidkaren, efter eget val, antingen att ersätta eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.
Artikel 15 – Tvister För avtalen mellan näringsidkaren och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller, tillämpas enbart nederländsk lag, även om konsumenten är bosatt utomlands.